کنسرت «شهرزاد» حاصل همکاری علیرضا قربانی و فردین خلعتبری با اجرای آنسامبل «ذاستا» از 1 تا 3 بهمنماه در برج میلاد میزبان مخاطبان موسیقی ملی بود.
قربانی پیش از این بارها در همکاری با خلعتبری آثار ساخته شده توسط این آهنگساز را اجرا کرده است. این بار اما آنسامبل «ذاستا» حکایت شهرزاد را از مابقی این همکاریها سوا میکرد.
ذاستا با وجود خلوت بودن، از موزیسینهایی تشکیل شده که تکتکشان چهرههای شناختهشده و قابل اعتنای موسیقی کلاسیک و موسیقی سنتی بودند. بهنام ابوالقاسم (نوازنده پیانو و آکاردئون) که سرپرستی آنسامبل را به عهده دارد به همراه پدرام فریوسفی (ویولن)، پریسا پیرزاده (ویولا)، آتنا اشتیاقی (ویلنسل)، شقایق صادقیان (فلوت)، سایوری شفیعی (کلارینت) اعضای ثابت ذاستا به روی صحنه حاضر شدند و کوک کردن سازهایشان را آغاز کردند. در این قسمت روزبه اسفندارمز (کلارینت باس و کلارینت)، امین غفاری (ویولن) و بهتاش ابوالقاسم هم به عنوان نوازنده مهمان به روی صحنه حاضر شدند.
«شب دهم» (با شعر افشین یداللهی و تنظیم دوباره بهنام ابوالقاسم) آغازگر شب «شهرزاد»یها شد. آنسامبل خلوتتر از همیشه بود و بنابراین صدای قربانی فضای بیشتری برای نمایش داشت. اعضای گروه ذاستا هماهنگی خوبی داشتند و این هماهنگی تشویق بیامان مخاطبان را در پایان قطعه به همراه داشت. قربانی نبض مخاطبانش را با خواندن یکی از ماندگارترین قطعاتش به دست گرفته بود.
حالا نوبت به قطعه دوم بخش اول برنامه رسید. «باران اگر ببارد» با شعری از غلامرضا طریقی و تنطیم فردین خلعتبری شاید به دلیل صدابرداری نامناسب از قطعات نه چندان قوی کنسرت بود. «کنار تو هستم» به عنوان قطعه بعدی اما دوباره کنسرت را به اوج برگرداند. شعر افشین یدالهی با تنظیم بهنام ابوالقاسم و صدای زیبای قربانی تشویقهای ممتد را به همراه داشت. حالا نوبت یکی از قطعات دوستداشتنی بود که پیش از این با صدای قربانی شنیده شده. «ای باران» با شعر فردین خلعتبری و چیدمان ابوالقاسم بسیار زیبا و شنیدنی بود و تسلط قربانی بر قطعه را هویدا میکرد. در جایجای اجرا حرکات دست قربانی گویی بر آمده از قلبش بود و حس را بیش از پیش به مخاطب منتقل میکرد.
یکی از بخشهای زیبای این اجرا که البته سنت موسیقایی قربانی در اجرای کنسرتهایش است، دعوت از سامان صمیمی نوازنده خوب کمانچه و ویولن بود که در این اجرا به عنوان نوازنده مهمان قطعه بعدی قربانی و گروه را همراهی کرد.
قطعه به صورت بداهه و با ساز صمیمی آغاز شد و پس از پیریزی جملات سازی، آواز قربانی بر آن خوش نشست. صدای قربانی سرحال بود و تحریرهای زیبایش بر سر شعر فرود میآمد. این ساز و آواز که بر روی شعر عراقی شاعر نامدار ایرانی اجرا شد، از زیباترین بخشهای کنسرت شهرزاد بود.
پس از تشویقهای مخاطبان، نوبت به اجرای «عاشقی» با شعری از مولانا و تنظیم بهنام ابوالقاسم و البته کلیپ ویدیویی بسیار زیبا و همخوان رسید. این قطعه با همراهی آنسامبل و صدای قربانی به زیبایی مفهوم شهر حضرت مولانا را نشان داد. پایانبخش قسمت اول اجرا، تصنیف «زندگی» اثر غلامحسین مینباشیان و ارکستراسیون بهنام ابوالقاسم بود. در این بخش ابوالقاسم کتاش را از تن در آورد و با آکاردئون وارد صحنه شد. این قطعه رنگ تاریخ دهه 30 و 40 موسیقی ایران را میداد. ویدو هم به خوبی با آن همراهی میکرد. اتمام این قطعه و حس خوبی که به جای مانده بود، فرصتی را فراهم کرد تا پس از تشویق گروه، نوبت به استراحتی چند دقیقهای برسد.
پس از 15 دقیقه، بخش دوم اجرا آغاز شد. این بخش بیشتر بر پایه تازههای قربانی و خلعتبری شکل گرفته بود و شامل قطعات «خاک بیخزان» (با شعری از محمدعلی بهمنی و تنظیم فردین خلعتبری)، «شهرزاد» (شعری از افشین یداللهی و تنظیم فردین خلعتبری)، «سوگ» (با شعر افشین یداللهی و تنظیم بهنام ابوالقاسم)، «نرو» (با شعر مسعود کلانتری و تنظیم فردین خلعتبری)، «اهل جنون» (شعر افشین یداللهی و تنظیم فردین خلعتبری)، «پیمانشکن» (شعر مسعود کلانتری و تنظیم خلعتبری) بود. «اهل جنون» و «نرو» که تنها چند روز پیش از برگزاری کنسرت از طریق فضای مجازی منتشر شده بود، با استقبال مردم همراه شد.
در انتهای برنامهی از قبل تعیین شده هم «مدار صفر درجه» که همچون «شب دهم» از قطعات ماندگار قربانی و خلعتبری است، اجرا شد. شعر این کار از یداللهی است و تنظیم آن را برای ارکستر ذاستا ابوالقاسم انجام داده بود. این قطعه اجرا شد و تشویقها به پایان نرسید.
صدای دست زدنها آتقدر ادامه پیدا کرد تا فردین خلعتبری به روی صحنه بیاید و قربانی را برادر خود خطاب کند. خلعتبری بعد از خوشآمدگویی به حاضران گفت: «علیرضا قربانی بارها مرا برادر خود خطاب کرده و من هم می خواهم در اینجا بگویم او برادر من است. در ادامه میخواهم از مهیار علیزاده آهنگساز موفق و جوان کشورمان تشکر کنم و بگویم ما جسارت کردهایم و میخواهیم «ارغوان» او را با تنظیمی که برای ذاستا انجام شده، اجرا کنیم.»
علیزاده هم به پا خواست و مورد تشویق قرار گرفت. اجرای «ارغوان» اصلاً غیرقابل پیشبینی نبود. به خوبی اجرا شد و بر دل حاضران هم نشست.
با اجرای این قطعه شب زیبایی که کنسرت شهرزاد برای مخاطبان رقم زد به پایان رسید.
این کنسرت به تهیه کنندگی مجید روغنی برای سه شب در برج میلاد تهران روی صحنه رفت
خیالت تخت
دیگه نیستم که جلوتو بگیرمو چشماتو بپامو بگم عزیزم
مگه من چی کم دارم نگات به اینو اونه مگه خوبی
چه اندازه میشه که نمیخوای ببینی خوبیامو تو میبینی
خوبیه هر کی که دوروبرت هست به جز منه دیوونه
من حواسم پرته چشماته
تو حواست به جای دیگست نمیدونم
شاید تقصیر تو نیست
شاید تقصیر منه
شاید من خیلی دیوونم
تو رابطمون همش بحثو جنگ جدیه
به جون خودت قسم نمیتونم
این خطو اینم نشون میریم پی کارمون
برو میخوام بعد از این تنها بمونم
♫♫♫♫♫♫
آهنگ جدید علیرضا روزگار بنام خیالت تخت
♫♫♫♫♫♫
خیالت تخت دیگه نیستم که جلوتو بگیرمو ، آره من میرمو
آره من میرمو
خب منم میرم از بودنم سیرمو ، آره میرمو
تو آزادی میخوای که پیش من نیستو هستی توی زنجیرمو ، توی زنجیرمو
توی زنجیرمو ، توی زنجیرمو
خیالت تخت
دیگه نیستم که جلوتو بگیرمو چشماتو بپامو بگم عزیزم
مگه من چی کم دارم نگات به اینو اونه مگه خوبی
چه اندازه میشه که نمیخوای ببینی خوبیامو تو میبینی
خوبیه هر کی که دوروبرت هست به جز منه دیوونه
من حواسم پرته چشماته
تو حواست به جای دیگست نمیدونم
شاید تقصیر تو نیست
شاید تقصیر منه
شاید من خیلی دیوونم
تو رابطمون همش بحثو جنگ جدیه
به جون خودت قسم نمیتونم
این خطو اینم نشون میریم پی کارمون
برو میخوام بعد از این تنها بمونم
خواننده آلبوم «شش» چندی پیش قطعه «هوام توئی» منتشر کرده بود.
نگاه من هیچیو یادت نمیاره
دوسم داری اما غرورت نمی ذاره
نمی دونی منم همون حسو دارم
بدم بشی محال تنهات بذارم
تورو دوست دارم مثه گذشته ها چقد عوض شدی یه دفعه بی هوا
چقد عوض شدی غریبه ای باهام
هوا رو خسته کرد صدای گریه هام
دنیا بدون عشق واسه دل عاشقم زندونه
حالمو اونی که تنها شده خوب می دونه
چشمات کجا زل زده که غم چشمامو نمی خونه
روزا داره می گذره فرصت عاشقی نمی مونه
هستی و نیستی همین شده عذاب
چشای خیس گریه نکن بیا بخواب
تورو دوست دارم مثه گذشته ها چقد عوض شدی یه دفعه بی هوا
چقد عوض شدی غریبه ای باهام
هوا رو خسته کرد صدای گریه هام
مطابق شنیدهها بالاخره اولین قطعات رپ -یا به قول پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی، گفتاواز- از دفتر موسیقی مجوز گرفت. اردلان هوشمند اولین خواننده رپ غیررسمی است که موفق شده از شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد مجوز بگیرد.
در این باره خبرنگار موسیقی ما با «محمدعلی بهمنی» غزلسرای نامدار معاصر و عضو شورای شعر دفتر موسیقی تماس گرفت تا این خبر را تأیید کند: «چند متن برایمان آمده بود که متنهای بدی هم نبود. شخصی که این ترانهها را آورده بود، روی درخواستش ننوشته بود گفتاواز ولی تشخیص ما با توجه به نوع متن این بود که مربوط به این گونه موسیقی است و نوشتیم گفتاواز و مجوز دادیم.»
بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا همه ترانههای اردلان هوشمند که به شورا ارائه شده بود، مجوز گرفته یا نه، پاسخ داد: «اسم شخص الان در ذهنم نیست ولی تعدادی از کارها خوب بودند. ما هم دفاع کردیم و گفتیم اگر متن این باشد، اشکالی ندارد و بقیهاش به موسیقی مربوط است که ایراد بگیرند یا نه. این شعر را یکی میتواند دکلمه کند یا آوازی بخواند یا به شکل گفتاواز بخواندش. این از نظر ما مسالهای نیست.»
در حالی که در مقاطع مختلف، صحبتهایی مبنی بر اعطای مجوز به خوانندگانی نظیر امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو، آرمین زارعی با نام هنری آرمین 2afm و یاسر بختیاری با لقب یاس در رسانهها مطرح میشد، اولین کسی که موفق شد در سبک رپ مجوز بگیرد، اردلان هوشمند است. با این وجود که پیروز ارجمند بارها از اراده ارشاد برای اعطای مجوز به این گونه موسیقی سخن گفته، تا امروز هیچ یک از نام هایی که مطرح میشدند، هیچ شعر (به قول رپها تکست) یا موسیقی را برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی ارائه نکردهاند. البته ظاهرا چهرههای کمتر مطرح این گونه موسیقی، متنهایی را به دفتر موسیقی ارائه کرده بودند که به دلیل سطح نازل و خارج از عرف کلام، نتوانسته بودند مجوز انتشار آثارشان را بگیرند.
ارجند سه روز پیش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفته بود: «در سبک منتسب به رپ (گفتاواز) آثاری به دست دفتر موسیقی رسیده که به دلیل پایین بودن سطح کیفی و ایدهآل نبودن این آثار، هیچ مجوزی برای این سبک و خوانندگان آن صادر نشده است، اما امیدوارم با اقدامات اصلاحی به این نتیجه برسیم که آثار این سبک با ارتقای سطح به دریافت مجوز نائل شوند.»
مهدی میرزاباقریان مدیر شرکت آوای سوته دلان هم چند هفته پیش در گفتوگوی کوتاهی با هفته نامه تماشاگران از تلاش شرکت متبوعش برای دریافت مجوز دو خواننده رپ سخن گفته بود. با توجه به حضور چند باره یاس و اردلان طعمه در دفتر این شرکت، گمانه زنی چهرههای رسانهای روی این دو چهره متمرکز شد.
با این اوصاف به نظر میرسد کارهایی که از سوی اردلان هوشمند به دفتر موسیقی رسیده، با اصلاحاتی توانسته استانداردهای مورد توجه ارشاد را پوشش دهد.
حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد هم چند روز پیش اعلام کرده بود که تا کنون مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده، اما اگر این موسیقی در چارچوب سیاستها و در راستای برنامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بومیسازی شود و با فرهنگ اسلامی ایرانی متناسب باشد، ممکن است در آینده برای موسیقی رپ مجوز صادر شود.
این صحبتهای ملایمتر نوش آبادی این زمزمه را از چند روز پیش میان اهالی موسیقی راه انداخته بود که به زودی خبرهای جدیدی در این باره منتشر خواهد شد. به این ترتیب باید منتظر اولین آلبوم رپ مجاز با صدای اردلان هوشمند باشیم.
منتشر کننده اطلاعات: Tehfilm
کانال : VH1
کشور : آمریکا
زبان : انگلیسی
حجم : ۱۵۰ MB
کیفیت : ۴۸۰p HDTV
ژانر : درام
خلاصه داستان : داستان سریال در مورد “بکا” ۴۰ ساله که قصد دارد ازدواج دوم خود را با “اندی کلی” آغاز کند، میباشد. اما شادی او با ورود دوست دوران قدیمش “لالی” به پایان میرسد، کسی که بکا سالها پیش دوستی خود را با او پایان داده بود...